diumenge, 2 d’abril del 2023

REFLEXIONS DE JUBILAT, 17

DIUMENGE DE RAMS

Era la celebració de l’entrada de la primavera. De fet la religió catòlica va reconvertir solsticis i equinoccis en festes religioses que tenien uns orígens pagans.
El Diumenge de Rams ens aplegàvem tots els pagesos de la contrada a Sant Francesc s’hi Moria per beneir la palma. Recordo que cada any estrenava pantalonets que em feia la mare (era i és una molt bona modista), mitjonets blancs i sabatetes de xarol. He vist en alguna foto que portava un palmó molt més alt que no pas jo, però el que millor recordo era una branca de llorer guarnida.
Em sembla recordar que hi penjàvem galetes de formes diverses i al capdamunt ho rematàvem amb uns rosaris de sucre de color blanc i rosa. Em pensava que això ja havia passat a la història, però ahir a la llibreria el Clip de Calldetenes vaig veure que la Núria encara en venia. Deu ser que als pobles sabem mantenir les tradicions, perquè els venedors de palmes d’aquelles amb elaboració barroca i palmons es queixen que el negoci se’ls en va a l’aigua.
Abans la palma o el palmó es penjaven al balcó de la casa com a protecció de vés a saber quins mals, però ara ja és molt estrany veure-n'hi cap.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada