diumenge, 12 de febrer del 2023

FRASES FETES (42)

PERDRE EL NORD, 2 / dir les coses pel seu nom

Llegeixo un article de la Laura B. Serna a El 9 Nou d’aquest divendres i dono gràcies al meu fat i al fet d’haver nascut el 1955 per haver-me estalviat de patir l’onada de “Pedagogia chupiguay” (en paraules de la Susana Quadrado) amb què des del Departament d’Educació estan explicant als mestres i professors la manera de resoldre les dinàmiques disruptives, que és una manera tècnica de referir-se als alumnes malparits que et boicotegen la classe.
Sembla ser que l’objectiu és reconduir les conductes sense plantejar conseqüències si l’alumnat no compleix amb els compromisos que es prenguin per a la bona convivència. Efectivament, Laura, jo també em demano com tu: “Sense conseqüències?”.
Es veu que l’enfocament va cap a aconseguir “una escola amable” (es veu que fins ara era malagradosa i antipàtica) i que cal “fomentar la responsabilització, la no culpabilització i la reparació per sobre del càstig en la gestió dels conflictes”.
Un exemple de creure que existeix el setè cel, que tots som bons i atenem de raons i que qualsevol conducta delictiva es pot reconduir amb bones paraules i copets a l’esquena.
Com estem fent créixer el jovent? Com els facilitem la incorporació a la vida adulta? Perquè resulta que a la nostra vida d’adults, els actes tenen conseqüències. Si em salto un semàfor, em multen. Si no pago els impostos, m’embarguen. Si no pago el gas o la llum, em tallen el subministrament. Si no compleixo a la feina, em foten fora. Algú ha pensat que això també cal explicar-ho i, sobretot, practicar-ho, que és com realment s’aprenen les coses i s’adquireixen els valors?
Definitivament, Laura i la resta de companys i companyes de professió que esteu amoïnats, només ens queda l’esperança que persones com vosaltres comencin a dir les coses pel seu nom. Perquè resulta que fa temps que hem perdut el nord.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada