dilluns, 13 d’octubre del 2025
PARLANT DE GENOCIDIS
dissabte, 27 de setembre del 2025
RIBEIRA SACRA
dimecres, 17 de setembre del 2025
COMPLEX DE DINOSAURE
dijous, 11 de setembre del 2025
CANVI DE CICLE
dimecres, 10 de setembre del 2025
SETGE AL TABAC
dilluns, 8 de setembre del 2025
HA TORNAT EL BUFÓ DEL REGNE
diumenge, 7 de setembre del 2025
ALGÚ HO HA FET MALAMENT...
dimarts, 26 d’agost del 2025
CREADORS DE CONTINGUT
dilluns, 25 d’agost del 2025
UNA MICA DE METEOROLOGIA
dissabte, 23 d’agost del 2025
ENCARA SOBRE INCENDIS FORESTALS
dijous, 21 d’agost del 2025
QUE CREMI TOT!
divendres, 15 d’agost del 2025
EL PROJECTE POLÍTIC DE VOX
Si us cau a les mans, no deixeu de llegir l’entrevista a Ignacio Garriga que avui surt a tota plana a l’Ara. Si considereu que hi ha declaracions que us provoquen urticària, preneu les precaucions imprescindibles.
El desacomplexament d’aquest personal de VOX és
extraordinari. Emparant-se en la llibertat d’expressió, que seria la primera
cosa que esborrarien de la nostra societat si mai arribessin a governar,
detalla amb tot luxe de detalls el seu objectiu polític pel que fa a la nostra
nació.
La supressió de la Generalitat i del Parlament de Catalunya,
la dissolució del cos de Mossos d’Esquadra i tota una colla de perles d’aquesta
magnitud conformen el seu programa polític que es basa en l’afirmació que
Catalunya està ben finançada però pèssimament gestionada i que tornant a l’autogovern
de Diputacions i Ajuntaments hi hauria diners per a tot.
Negar el perill de desaparició de la nostra llengua i
afirmar que cal tornar al castellà com a llengua vehicular perquè el català ja
es parla a casa és la cirereta del capdamunt del pastís.
D’entrada penses que seria desitjable i fins i tot socialment
sa impedir que aquestes barbaritats puguin quedar impreses i a l’abast de
tothom, però penses que justament en això rau la imprescindible llibertat d’expressió.
És bo conèixer el que pensa l’enemic perquè és l’única manera que tenim de
fer-li front.
Cal recordar-ho sempre, perquè si no ens tornaríem com ells.
I de tant en tant reconèixer que tenen raó en alguna crítica que fan al sistema
polític que ens governa és fins i tot sa. Altra cosa seria combregar amb les
seves propostes de solució que sempre són moral i èticament deplorables.
dijous, 7 d’agost del 2025
AIXÒ DELS CURRÍCULUMS INFLATS...
És ben curiós com tots els polítics s’han afanyat a retallar i reduir els seus currículums personals pel que fa a estudis universitaris.
La cosa ve de lluny i semblava que els del PP tenien certa
tendència a manifestar-se posseïdors de màsters i títols acadèmics que un cop
garbellats no passaven de cursos realitzats en pseudouniversitats dels quals no
podien ni demostrar la seva assistència. Però és que això d’ara és una mena de
plaga que s’escampa per tota la classe política.
Què se’n podria esperar d’un país que va convertir la
picaresca en un gènere novel·lesc reconegut pels seus valors?
Que per poder exercir de polític no calgui demostrar ni que
tens els estudis primaris ja és una mena d’acudit de gènere negre, però de fet
la possessió d’un títol universitari mai no aconseguirà convertir-te en millor
persona, en més intel·ligent o eficient, ni evitarà que siguis un grandíssim
fill de Satanàs.
Aleshores, quina necessitat tenen aquesta colla d’impresentables
de guarnir el seu currículum amb suposats títols universitaris? Només hi ha una
resposta: la necessitat d’aparentar una cultura que no tenen i que, en cas que
la tinguessin, els impediria de dir els disbarats que diuen com a negacionistes
científics, i decidir animalades contra la lògica i les lleis naturals més
elementals.
Ara m’agradaria que comencessin a furgar en la carrera dels
funcionaris, la promoció dels quals de vegades comporta l’acreditació d’estudis
específics. En aquests país d’espavilats segur que trobarien un munt de titulacions
falses creades expressament per aconseguir ascensos de categoria.
Res a dir. Però, si de cas, vosaltres no falsifiqueu cap
document, perquè es tracta d’un delicte que us podria arribar a portar a la
presó.
diumenge, 3 d’agost del 2025
LA PLUJA DEL MES DE JULIOL
dissabte, 26 de juliol del 2025
COLLA DE PIXAPINS!
És ben bé que els humans tendeixen a posar en evidència la
seva estupidesa tan bon punt s’ajunten un parell de persones desarrelades del
seu medi i amb manifesta incapacitat d’adaptació a un ecosistema una mica
diferent. S’ha de ser imbècil per anar a l’Ajuntament a queixar-se que el gall
dels veïns el desperta massa d’hora.
La solució que han trobat als ajuntaments d’aquests dos
pobles m’ha semblat genial. Els cartells indicant els “perills” a què s’exposa
el viatger que gosi pernoctar-hi i el consell que, si no accepta les condicions
de vida del poble, segurament es troba en un lloc equivocat m’han semblat
genials.
dijous, 24 de juliol del 2025
DESMANEC TELEFÒNIC
Aquesta imatge és la de la cambra de connexions telefòniques del bloc de casa. A primera vista, sembla impossible que aquest garbuix de cables pugui garantir la comunicació efectiva de tots els habitatges. Sigui com sigui, és millor no tocar res ni provar d'endreçar-ho, perquè llavors segur que una connexió o altra deixa de funcionar.
Cada companyia ha instal·lat la seva caixa de connexions sense encomanar-se a Déu ni al diable (només van demanar permís els de Goufone) i, mentre hi hagi espai disponible, aniran afegint les que els calgui. A veure quan triguem a col·lapsar les mànegues que distribueixen els cables fins a cada habitatge!
dimecres, 23 de juliol del 2025
VALÈNCIA/VALÉNCIA
Que sempre es trobaran imbècils capaços de dir que la terra és plana i el sol quadrat encara que el veiem rodó, és d’una certesa innegable, perquè fa temps que plouen negacionistes de tota mena a tots els racons. El més important és que el seu nom surti escrit en algun lloc, que amb això ja en tenen prou.
Emparar-se en el raonament que la majoria ho pronuncia així és d’una insensatesa monumental. Aleshores haurem de preparar-nos per escriure Madriz, Zaragozá, Zeviya, Cái...
No tenen cap mena de vergonya a potinejar les certeses científiques al seu lliure albir, si poden aconseguir insistir en la negació de la unitat de la llengua catalana, que de fet és l’única raó de tot plegat. Aquesta i desviar l’atenció de l’autèntic problema que tenen al País Valencià: que segueix estan governat per un miserable que és responsable de la mort de 224 persones per la seva ineptitud.
dimarts, 22 de juliol del 2025
SERVEIS PÚBLICS?
La quantitat de persones d’aquests pobles que han hagut de pagar recàrrecs per pagaments deguts a l’Administració i que se’ls han comunicat quan ja havien vençut els terminis és considerable. I no crec que n’hi hagi prou demanant disculpes, si és que hi ha algun funcionari que hagi gosat posar-se aquestes paraules a la boca, perquè ells no s’equivoquen mai i segueixen les normes sempre al peu de la lletra.
De què serveix excusar-se dient que han coincidit baixes laborals i període de vacances. L’única cosa que demostren és una manca de previsió i planificació lamentables. Algú s’imagina que aquest fet pugui passar en qualsevol de les empreses privades de missatgeria d’aquest país? Oi que no? Doncs ja està aclarit: els funcionaris dels serveis públics són una altra mena de persones i organitzativament no es regeixen pel sentit comú sinó per protocols i procediments que la resta de mortals no podem comprendre. No cal que ens hi esforcem.
dilluns, 21 de juliol del 2025
NO ENS EN SORTIREM
Però què hem fet perquè ens odiïn tant des de tots els sectors polítics? Perquè fins ara els d’esquerres si més no dissimulaven una mica, però es veu que dir penjaments dels catalans dona rèdit a la resta de l’estat. I en això estan. Ja triguen a fer-la callar els dels Comuns. Si de cas, a casa nostra n’afegirem una altra a la llista de “persones non grates”.
Des que no és al govern central, aquesta noia cova ressentiment. Li hauríem de recordar que, mentre ella era ministra, l’estiu de 2022, hi va haver una matança d’immigrants a la tanca de Melilla. No recordo que llavors es descordés d’aquesta manera, i tenia tota la pinta de ser una batuda policial de la Guàrdia Civil amb connotacions racistes, em sembla.
diumenge, 20 de juliol del 2025
PARLANT DEL SENYOR MONTORO
Durant les dues etapes en què va ser ministre, primer amb Aznar i després amb Rajoy, va tenir temps de retallar drets socials, controlar les despeses de les autonomies amb el FLA, fer-se amb la Conselleria d’Economia de la Generalitat arran de l’aplicació del 155 i decretar una amnistia fiscal que anys més tard va tombar-li la justícia.
Mentre feia i desfeia de forma despòtica al capdavant de la Hisenda de l’estat, el miserable s’enriquia de forma exagerada cobrant comissions a les empreses que volien algun tipus de rebaixa en els impostos, i que ell aconseguia aplicar-los per la via de canvis de reglamentació i legislació.
I ara resulta que al PP no el coneix ningú, que la cosa no va pas amb ells, perquè resulta que els actuals dirigents no hi mantenen cap mena de relació. Perquè resulta que els actuals dirigents són un model de responsabilitat, transparència i bones pràctiques.
Això ajudarà els sociates, que tenien l’aigua al coll, a tirar endavant fins que comencin a aparèixer les sentències dels judicis per corrupció en què estan embolicats els peperos. I nari nan!
dissabte, 19 de juliol del 2025
INEPTITUD MANIFESTA
El despropòsit que suposa que, a finals de juliol, s’hagin de tornar a fer els nomenaments dels mestres de l’escola pública és un escàndol de proporcions bíbliques i molt em temo que restarà apaivagat amb quatre paraules de disculpa de la consellera d’educació i mirant cap a una altra banda, no fos cas que descobrissin que la responsabilitat de la catàstrofe recau en algun dels càrrecs de confiança nomenats pels nous propietaris polítics del departament.
El fet que any rere any s’esdevinguin errors i conflictes en aquest departament (un merder en les proves de les oposicions, embolics en les matrícules de formació professional, retards sistemàtics en els nomenaments dels mestres...) hauria de fer pensar als responsables polítics que hi ha algun dèficit estructural en el funcionament de la conselleria.
Tenint en compte que, abans que resoldre els problemes es tendeix a minimitzar-los i apedaçar els forats, no dubteu que, per poc que els pressionin els de la USTEC que són del seu color polític, aquest any són capaços d’ajornar el començament del curs escolar de les centres públics.
divendres, 18 de juliol del 2025
PARLANT DE LAMINE YAMAL
No, amic, meu, no pots dir “i ja està!”, perquè no està. Quan de manera merescuda t’has convertit en un símbol de superació, constància, voluntat..., en un model per a tota una generació de joves que s’emmirallen en tu, la teva responsabilitat personal, ètica i moral no queda circumscrita a la Ciutat Esportiva i a l’estadi on jugues. I molt menys quan, com la majoria de joves de la teva edat, publiques a les xarxes tot el que fas.
Els treus aires de nou ric que comences a amanir amb el punt de fatxenderia que t’atorga un sou estratosfèric, units a la mediocritat intel·lectual que traspua el teu discurs, amb l’afegit d’una manca de model personal que t’hauria de proporcionar la família (i que sembla que només et pot aportar la teva àvia), em preocupen i haurien de preocupar tothom qui té un punt de responsabilitat en la teva carrera esportiva.
Tant de bo això que comença a mostrar-se sigui només un camí errat en començar la teva majoria d’edat que de seguida seràs capaç de corregir. Als nostres joves els calen models positius que els aportin valors com la humilitat, la constància, el treball, l’esforç, la solidaritat, l’empatia. Tu, que tens uns orígens prou humils, podries ser un referent imprescindible. Tant de bo no descarrilis en aquest objectiu.
dimarts, 8 de juliol del 2025
PREMI NOBEL DE LA PAU
Estic atònit. Si em punxen no em surt sang. Acabo d’assabentar-me que el genocida Netanyahu proposa en Trump com a candidat al Premi Nobel de la Pau.
D’entrada que un senyor que té damunt la seva consciència un
mínim de 60.000 morts palestins gosi fer sortir de la seva boca la paraula “pau”
ja és una barbaritat absoluta. Si a més el tema es combina amb el cognom Trump,
l’afer es transforma en una barrabassada monumental.
Resulta que tota aquesta colla d’ultradretans que han
aparegut com cargols després d’un ruixat tenen molta tirada a omplir-se la boca
amb paraules com “llibertat”, “democràcia” i “pau” i fer-les servir com a
bandera per poder executar els seus crims. Recordeu que el senyor Putin va envair
Ucraïna per alliberar-la dels nazis que la governen?
Però no sé si recordeu que el senyor Henry Kissinger va
guanyar el Premi Nobel de la Pau l’any 1973, i no era precisament una persona
que seguís els postulats d’en Gandhi. O sigui que convindrà estar alerta.
Com deia l’inefable Quixot: “Cosas veredes, Sancho, que
faran fablar las piedras”
dilluns, 7 de juliol del 2025
DIALÈCTICA LAMENTABLE
Vet aquí que sentint bramar, desbarrar i insultar els actuals polítics en llocs on hauria d’imperar el respecte, l’educació i l’ús de la paraula per expressar raonaments que siguin adients a la nostra condició d’animals amb enteniment, m’ha vingut a la memòria la saviesa del senyor Enrique Tierno Galván, alcalde de Madrid de 1979 a 1986, famós pels seus bans. Us copio un fragment d’un d’aquests bans, de data 22 de juliol de 1983:
"Adviértase por postrera vez a aquellos vecinos, que
por desgracia no faltan, que hagan sus aguas menores aprovechando por lo común
el recato de los corpulentos árboles, destruyendo las flores, las hojas o los
brotes de plantas, retoños o esquejes, que serán rigurosamente castigados, lo
mismo que quienes hagan o dejen hacer las mayores aguas a sus perros u otros
animales domésticos en los prados que los vecinos a veces pisan descalzos o
buscando con poca fortuna asiento y descanso en ellos."
Podríeu imaginar-vos que algun dels actuals polítics fos
capaç d’escriure un text semblant? El lèxic precís, la sintaxi escrupolosa i
complexa, l’estil exquisit i un punt arcaic del “vell professor” va passar a la
història com a model de redacció elegant.
Temps enrere, als parlaments encara imperava una certa
correcció i contenció, fet que permetia que contrincants i enemics declarats
discutissin de forma acalorada però sense perdre el nord, el senderi i
l’educació més elementals com passa tristament en aquests moments.
No sé d’on ho vaig treure ni qui ho deia, perquè la memòria
em comença a jugar males passades, però vaig trobar genial la reflexió de qui
afirmava que un dels mals de la democràcia és que posa al mateix nivell de
valor i degut respecte les opinions raonades i les estupideses més monumentals.
Si hi afegim que la democràcia és l’únic sistema polític que permet que els
seus enemics puguin arribar a destruir-la des de dintre, tindrem un bon retrat
de la situació actual en què tot indica que duem el carro pel pedregar.
dissabte, 5 de juliol del 2025
MANCA DE PLACES
M’imagino la complexitat que comporta atendre les preferències familiars a l’hora d’adjudicar les places de Batxillerat en un context de certa saturació deguda sobretot al fet que l’any 2009 va viure un repunt de la natalitat. Acceptem allò tan simple que es diu en aquest casos: és impossible fer-ho a gust de tothom.
Ateses aquestes prèvies, no resulta gaire difícil fer el
càlcul del nombre d’alumnes nascuts aquest any i comparar la quantitat amb
l’oferta de places als instituts i centres concertats de la comarca per
comprovar que l’oferta quedava curta i acabaria passant el que ha passat.
Es poden argumentat les excuses que vulgueu: dobles
sol·licituds (Cicles Formatius i Batxillerat), sol·licituds fora de la
població, excés de demanda de Batxillerat que es regula al segon curs per
abandonament... El que no es pot fer és mantenir en la incertesa un nombre tan
elevat d’alumnes que resten en llista d’espera pendents que el lent aparell
burocràtic del departament acabi resolent el conflicte.
Voleu dir que amb una mica de voluntat executiva no podien
haver resolt expeditivament aquest conflicte generat per la seva manca de
previsió? Si no són capaços de gestionar amb agilitat un procés de matriculació
(recordeu que cada any tenen embolics formidables amb la matriculació dels Cicles
Formatius), imagineu-vos la gestió de plantilles de professorat i la cerca de
solucions per al progressiu deteriorament de la qualitat de l’ensenyament
d’aquest país.
Ah! No patiu gens ni mica perquè l’eficiència del Govern de
Tothom està garantida.
divendres, 4 de juliol del 2025
OFICI SUSPÈS
Fins aquí, res a dir perquè es tracta d’una decisió presa
des del lliure albir del seu càrrec i responsabilitat; però l’argumentació que
fa servir per justificar-la ja resulta una mica més polèmica. Parlar de la
“preparació d’unes quantes accions contràries i limitatives de la llibertat
religiosa” és voler agafar el rave per les fulles, perquè ningú no ha parlat
mai d’impedir la celebració de l’acte litúrgic. I afegir que l’anul·lació ha
estat per “garantir la seguretat de les persones i del patrimoni cultural” és
el mateix que considerar que les comparses del seguici són una colla de
terroristes disposats a trinxar béns i persones amb la finalitat d’aconseguir
el seu objectiu. Gràcies, senyor bisbe, per donar munició a la caverna
ultraconservadora de l’estat i en particular de la Conferencia Episcopal
Española, estigui ben segur que serà usada amb diligència.
Puc comprendre l’enuig que li ha provocat la reacció de la
població, però si no ha estat capaç de preveure-la és que, tot i els anys que
fa que exerceix de bisbe d’aquesta diòcesi, no sap el terreny que trepitja. El
concepte de “Ciutat dels Sants”, malgrat disposar d’una de les fàbriques de
capellans més grans del país, fa temps que ha desaparegut de la realitat que
vostès pretendrien mantenir. En resum, ha renunciat a l’únic acte litúrgic que
li omple la catedral un dia a l’any. Comprenc que li sàpiga greu, però coneix
perfectament l’alternativa. Li ha faltat valor i personalitat per aplicar-la.
dijous, 3 de juliol del 2025
ARRAN DE SIXENA
Recordeu l’estupidesa mental de considerar el català de la Franja de Ponent com a LAPAO (Lengua Aragonesa Propia del Área Oriental)? Era un autèntic acudit. Recordeu la miserable maniobra del senyor Lambán en relació als Jocs Olímpics d’Hivern, la candidatura dels quals encapçalava Barcelona i que va fer fracassar amb l’argument que, si no apareixia Aragó o Saragossa al nom de la candidatura, no hi havia res a parlar? Un despropòsit que va fer avortar un projecte potser massa agosarat. La reclamació dels béns del Monestir de Sixena que va reclamar al Museu Diocesà de Lleida i que es van endur aprofitant l’aplicació de l’article 155 va ser un altre triomf inenarrable del senyor Lambán (PSOE) que va aprofitar per treure pit contra Catalunya. I el darrer despropòsit és la reclamació per via judicial de les pintures murals de Sixena que s’exposen al MNAC i que la sentència qualifica d’espoli.
Sentint el senyor Jorge Antonio Azcón Navarro, actual president del Govern d’Aragó (en aquest cas del PP), amb el posat de perdonavides que l’acompanya, exigint la devolució immediata dels frescos i una multa per cada dia que triguin a tornar-los, sento vergonya, vergonya aliena.
D’entrada no es pot parlar d’espoli perquè va ser un rescat: si el senyor Gudiol no les hagués arrencat després de l’incendi de la sala capitular de Sixena, ara ja no existirien. Les pintures consten en qualitat de dipòsit, no pas de propietat. Les feines de restauració, manteniment i conservació han estat llargues, costoses i extraordinàriament valuoses per la manera com s’ha conservat un patrimoni cultural romànic únic al món. En lloc de retrets i amenaces, caldrien alguns mots d'agraïment.
És ben cert que la tendència a acumular en un mateix museu obres artístiques provinents de llocs ben llunyans fa molts anys que s’ha abandonat en benefici dels patrimonis locals i nacionals que mai no haurien d’haver-ne perdut la pertinença per proximitat. Els museus de tot el món estan plens de peces que caldria retornar al seu origen, si volguéssim ser justos. Però aquest no és el cas dels murals de Sixena, perquè el seu trasllat suposarà un deteriorament inexorable.
A veure si en aquest procés judicial el tema acaba caient a les mans d’algú que tingui cinc cèntims de seny i acabi imperant la raó. Em temo que prevaldrà la màxima aragonesa: “abans destruïdes que en possessió dels catalans”.
Potser es podria fer una mena de jugada mestra com la que van realitzar a Santa Maria de Lluçà per impedir que els murals romànics acabessin al MNAC? Aprofitant la rehabilitació de l’edifici, les pintures van acabar casualment en una sala la porta d’accés a la qual és massa petita per poder-les treure. Quan els tècnics van venir disposats a emportar-se-les es van quedar amb un pam de nas. Encara hi són, i que sigui per molts anys!
dimecres, 2 de juliol del 2025
EL MEU AVI
Que el senyor Ortega Monasterio era “presumptament” un senyor de moral distreta (per dir-ho eufemísticament) a hores d’ara ningú en dubta malgrat la demanda presentada per la seva família contra la CCMA i l’autora del reportatge “Murs de silenci”, Anna Teixidor, a qui els reclamen un milió d’euros d’indemnització.
I vet aquí que arriba la cantada d’havaneres de Calella de
Palafrugell d’aquest any i l’Ajuntament decideix que l’acte no es clourà
cantant “El meu avi” al·legant que toca renovar una mica l’espectacle després
de cinc dècades. I la família del compositor ha posat el crit al cel i ja tenim
la polèmica estructurada.
Posem una mica de seny i perspectiva a l’assumpte. Us
imagineu la quantitat d’obres artístiques que admirem i que tenen com a autor
un personatge de dubtosa integritat moral i ètica? Us imagineu la quantitat de
pintors, escultors, músics, cantants, escriptors i dramaturgs dels quals
n’admirem l’obra sense detenir-nos a fer cap mena de judici sobre la seva
qualitat humana? Perquè en el fons ens hem acostumat a separar obra i autor a
l’hora de fer cap mena de valoració.
“El meu avi” és una cançó (havanera) que ja forma part del
bagatge musical del nostre país i molts ni tan sols coneixen el nom del seu
autor. Permeteu que segueixi formant part de l’imaginari col·lectiu i
deixeu-vos de romanços. I dediquem-nos a discutir i polemitzar sobre temes
realment importants de país.
L’ESGLÉSIA CATALANA
Em pregunto quin paper haurien desenvolupat els abats Aureli
M. Escarré, Cassià M. Just o Sebastià Bardolet davant la visita i el discurs
impresentable de l’actual rei a Montserrat. Segurament, per una qüestió
d’educació (que no de respecte perquè no el mereix), haurien rebut el monarca
de la dinastia franquista amb discreció i no haurien dubtat ni un moment a
fer-li saber quatre coses que hauria de tenir clares i recordar-les cada vegada
que trepitgi territori català. Ben al contrari, l’abat actual, Manel Gasch, en
la línia marcada pel govern socialista (el de tothom) va mostrar un servilisme
lamentable a ulls dels qui ens estimem el país.
I arriba la Festa Major de Vic i sembla que assistirem a un altre
despropòsit. Monseñor Argüello, en qualitat de Bisbe de Valladolid on es troba
enterrat Sant Miquel dels Sants, voltarà per Vic de bracet amb el nostre bisbe
que el deurà acollir amb el mateix servilisme de què parlàvem perquè resulta
que és el president de la Conferència Episcopal Espanyola. Vista la ideologia
d’aquest personatge i les seves opinions lamentables, el que convindria més
aviat seria declarar-lo persona non grata a la nostra ciutat, però això sí que
és voler tocar el cel amb la mà.
dilluns, 30 de juny del 2025
Els mals resultats escolars
Recordo un vers de Jorge Manrique a “Coplas por la muerte de
su padre” que deia “como a nuestro parescer, cualquiera tiempo pasado fue
major”, i que ara m’ha vingut a la memòria perquè la darrera cosa que
desitjaria és que penséssiu que em mou aquest sentiment a l’hora de parlar de
l’escola, tot i que de raons ja us adonareu que no me’n falten.
Hem arribat a la misèria actual per moltes i diverses raons,
que procuraré enumerar amb la consciència que segurament no es tracti d’una
llista completa, perquè segur que s’hi podrien afegir altres elements que han
confluït en el temps per multiplicar els efectes negatius de tot plegat.
En primer lloc, convindria deixar ben clar que els constants
canvis legislatius, reformes, contrareformes i recontrareformes que ha sofert
el sistema educatiu durant les tres darreres dècades han suposat un excel·lent
brou de cultiu que ha permès que viréssim indefectiblement sempre cap a la
pitjor via possible. Hem d’agrair als polítics la seva perspicàcia a l’hora de
planificar, preveure, organitzar i legislar tot el que fa referència al sistema
educatiu.
Convindria també fer esment als canvis tecnològics que s’han
produït durant aquest temps, sense que el sistema educatiu encertés a
entomar-los en la justa mesura: o hem fet tard a l’hora d’aplicar-los o bé ho
hem fet sense cap mena de control ni preparació dels docents, i hem permès que
el món digital envaís l’escola i adulterés tots els processos.
Paral·lelament, els canvis socials han anat conformant una
societat que no s’assembla en res a la de fa trenta anys, que era més
respectuosa amb les institucions educatives, valorava més la tasca dels
educadors i no eludia les responsabilitats educatives de la família.
A risc que em titllin de xenòfob, permeteu-me que anoti com
a quart element discordant en el panorama educatiu l’allau d’immigració que
l’escola, com a primer esglaó d’acolliment social, ha hagut d’atendre. És
impossible absorbir 70.000 alumnes de matrícula viva, els que han arribat fora
de termini aquest curs passat, sense que
se’n ressenti l’organització escolar, els grups classe i en definitiva els
resultats acadèmics de tot l’alumnat. Qui digui el contrari fa volar coloms.
Convindria afegir també la gran idea d’escola inclusiva que
amb un toc de vareta màgica van determinar una colla de cervells pensants que
no han trepitjat mai una aula. En un món ideal, utòpic, fantàstic... això seria
fabulós, però la realitat a les aules és ben altra: elements disruptius,
impossibilitat de crear ambient d’atenció... Segur que els processos
d’aprenentatge s’alenteixen i no s’arriben als objectius que abans s’assolien.
Un altre element preocupant és la desaparició dels llibres
de text, que almenys garantien una coherència en el procés d’aprenentatge de
conceptes i procediments nous. La lectura sobre paper, igual que l’escriptura
manual contribuïen a un millor aprenentatge de la llengua, base de tota la
resta d’aprenentatges. Els resultats dels alumnes actuals en llenguatge en són
una prova fefaent.
Permeteu-me que hi afegeixi la sorprenent descoberta del treball
per “projectes”. La idea és bonica, interessant, engrescadora i fins i tot
motivadora per als alumnes. Reconec haver treballat diversos projectes (tot i
que llavors no fèiem servir aquesta terminologia) amb resultats francament
satisfactoris. Però creure que a través dels projectes es pot garantir
l’aprenentatge de tots els continguts curriculars és creure en els contes de
fades. Han fiat l’aprenentatge de les Ciències Naturals (Coneixement del Medi)
íntegrament als projectes i ara s’adonen que tenen els pitjors resultats de la
història educativa. Suposo que se n’adonaran.
Per acabar-ho d’adobar, hem anat modificant el sistema
d’avaluació fins a convertir-lo en una mena d’autoenganyifa que permet
bàsicament constatar que tots els alumnes evolucionen i que cadascú ho fa al
seu ritme perquè així no s’han de plantejar repeticions de curs traumàtiques.
Per si fos poc, ara es valoren “capacitats” per poder flexibilitzar molt més
l’avaluació. Resumint: tots van molt bé fins que deixen d’anar bé i es foten de
lloros davant d’un fracàs escolar inevitable.
Sé que aquest element distorsionador no agradarà a tothom i
em guanyaré uns quants enemics, però si me’l quedo per a mi sol em provocarà
una llaga d’estómac, per tant l’aboco i endavant les atxes. La formació del
professorat actual és precària, d’una mediocritat preocupant: el coneixement
enciclopèdic de què gaudíem els professionals de l’educació ara ha estat
substituït per les consultes ràpides a la Viquipèdia. El voluntarisme i el
concepte de gratuïtat en l’exercici de la professió que vaig descobrir en
l’equip de mestres que em va acollir amb qui vaig lluitar colze a colze durant
anys ha desaparegut. I en tot cas convindria fer reflexionar els equips docents
en el sentit que una escola no és una fàbrica amb una cadena de producció que
s’interromp pel toc d’un rellotge.
A les escoles públiques encara cal afegir-hi un altre factor
de distorsió: la impossibilitat de crear equips docents estables degut al
sistema de trasllats dels funcionaris. Digueu-me com pot funcionar una escola o
un institut que cada mes de setembre es troba amb entre un 25% i un 50% de
personal docent nou acabat d’aterrar i que desconeix per complet el projecte
educatiu del centre que li ha tocat.
Afegiu-hi que encara cueja el curs escolar perdut per la
pandèmia, que els instituts fan jornada intensiva sense tenir en compte les
necessitats dels alumnes, que encara impera la infantil creença que qualsevol
aprenentatge cal fer-lo de forma més lúdica possible, que els alumnes pateixen
una sobreexposició a les pantalles... Tot plegat ens ha portat a una realitat insostenible.
Davant d’aquest panorama, les declaracions de la consellera
d’educació indicant que milloraran la formació del professorat en ciències,
formaran 30 mestres experts en didàctica de les matemàtiques i crearan 150
places d’auxiliars de conversa per a la llengua anglesa sonen a allò de sempre,
a “música celestial”, però permeteu-me que jo ho qualifiqui de “la xocolata del
lloro”. La trista realitat no és que desconeguin la solució d’aquest enorme
disbarat, sinó que no saben ni com
posar-s’hi.
Per resumir, direm que tenim mala peça al teler, que ni
l’ordit presenta l’alineació correcta dels fils ni la trama respecta la tensió
necessària. I davant d’aquest desastre, en lloc de canviar la peça, ens
entestem a clavar algun cop de martell al teler i posar unes gotes d’oli als
engranatges confiant que tot plegat reprendrà la dretura imprescindible per
acabar obtenint un resultat acceptable. I la peça cada vegada surt més
rebregada.
dissabte, 28 de juny del 2025
Llista de morosos d’Hisenda
Fins aquí, tot seria normal, perquè els qui només hem
ingressat diners de la nòmina durant tota la vida no tenim cap mena de
possibilitat d’estalviar-nos ni cinc cèntims d’impostos.
Però resulta que els d’Hisenda han publicat la llista de
morosos que deuen més de 600.000 euros i he començat a dir disbarats. Comprovar
que folklòriques, cantants “engominats”, exbanquers corruptes, actrius,
hotelers, futbolistes, àrbitres, aristòcrates, inversors, gestors immobiliaris...
tenen un deute global de 1.600 milions d’euros hauria de provocar una indignació
global espectacular. Ben al contrari, la notícia no deixa de ser un breu que
acabarà evaporant-se en pocs dies gràcies a la merda de corrupció d’un sistema
democràtic que comença a fer aigües per totes bandes.
Amb l’eficiència que demostren per perseguir la més mínima
desviació o error en la declaració de l’IRPF de les persones “normals”, no em
faran pas creure que no disposen de cap mena de procediment per aconseguir que
aquesta cola de miserables morals acabin afluixant la mosca. I si no se’n
surten, redéu!, es procedeix a la confiscació de propietats fins aconseguir la
liquidació del deute. Ah!, que això no és pot fer sense actuacions judicials?
Doncs a mi resulta que em van arribar a cobrar 300€ per una multa de trànsit de
100€, la notificació de la qual no vaig rebre mai perquè ja havia sortit al
Boletín Oficial de la Provincia de Huesca. I ja podia cridar ous a vendre, que
l’apel·lació m’hagués costat més que la multa en qüestió.
Ja ho veieu, pel que fa a Hisenda com en tots els altres
camps de l’administració, tampoc no hi ha cap mena d’igualtat, no ens enganyem.
dijous, 26 de juny del 2025
Els Reis a Montserrat
L’any 2016, l’ínclit Jorge Fernández Díaz, exercint de
ministre català al govern central, va gosar vantar-se d’haver-nos “destrozado
el sistema sanitario”. Durant aquella època, al comandament de la seva “policía
patriótica”, va inventar tots els dossiers que va voler amb acusacions falses
contra els polítics catalans que tenien una mica de carisma.
L’infrafinançament de la Generalitat ha portat el nostre
sistema educatiu a un punt de no retorn davant d’un abisme pertorbador.
Ja havien aprofitat la crisi econòmica per desmantellat el
sistema econòmic català fonamentat en una bona colla de Caixes d’Estalvis
arrelades al territori.
El dèficit d’inversions del Govern Central en
infraestructures ha acabat portant a la misèria el sistema de transport públic
per ferrocarril a Catalunya.
Amb la repressió posterior al Referèndum de l’1 d’octubre de
2017 van aconseguir escapçar els partits polítics i les organitzacions de país
que podien plantar cara a la guerra bruta exercida des dels poders ocults de
l’estat.
Van aconseguir que moltes empreses catalanes canviessin la
seu social a punts diversos de l’estat per acabar de malmetre el nostre sistema
econòmic.
També s’ha de dir que la mediocritat dels representants
polítics dels nostres partits ha contribuït a una mena de lluita fraternal que
ha assolit quotes d’estupidesa inenarrables que han acabat de completar
l’escenari dantesc en què ens trobem.
Algú dubtava que després de tot aquest desori acabarien
manant els sociates amb l’ajut indispensable de les faccions suposadament
esquerranoses del nostre mapa polític? I, òbviament, ho acabat fent amb el
lideratge del personatge més mediocre que volta per l’univers polític català,
que té dos únics objectius: seguir fil per randa les indicacions del govern
central i viatjar per la geografia estatal a demanar perdó a tots els
presidents dels governs autonòmics pel fet de ser català, que segons es veu
consisteix en el veritable “pecat original”.
I arriba el dia 23 de juny, i té els santíssims pebrots de
rebre a mans besades el descendent directe de Felip V a Montserrat. Perquè es
veu que ha aconseguit pacificar aquest país i retornar-lo a la letargia en què
voldria veure per sempre més instal·lada la nostra voluntat d’independència. I
va el que es va guanyar la nostra estimació el 3 d’octubre de 2017 i gosa donar
lliçons democràtiques i parlar de la necessària renúncia als “nacionalismes
excloents”. “Pa mear y no echar gota”, que diuen els que fan servir la llengua
invasora de la nostra cultura.
I nosaltres ja estem cansats, decebuts, desanimats, sense ni
esma per aconseguir emprenyar-nos, perquè al capdavall hem arribat a la conclusió
que no ens podem fiar de ningú, perquè de pic o de palada tots ens han donat
pel sac alguna vegada.
I ens rellisca el “finançament singular”, la merda d’empresa
inventada per gestionar el servei de rodalies, l’oficialitat del català a
Europa”, l’aplicació de l’amnistia, l’ús del català a l’escola, i totes les
promeses que ens vulguin fer perquè ja ens hem tornat objectors de consciència
política.
Mentrestant, els que viuen amb aspiracions dictatorials i
saben aplicar el populisme sense embuts fa temps que es freguen les mans i a
cada anyada de cultiu milloren la collita. Jo me’n vaig a viure en un iglú al
pol nord, almenys em podré protegir de les temperatures roents que ens regalarà
el canvi climàtic.
divendres, 16 de maig del 2025
LA NIUADA DE TÓRTORES JA HA EMPRÈS EL VOL
Amb 20 dies n'han tingut prou per emancipar-se i llançar-se a l'aventura sense ajut dels progenitors. Es podria dir que ara patim una mica la síndrome del niu buit. Però la parella segueix rondant per la terrassa i segurament hi haurà una segona nierada, com a mínim, perquè es veu que n'arriben a fer fins a quatre. En tot cas, ara saben que tenen el niu sota aixopluc i una menjadora amb grana a prop. Aquestes ja formen part de la família.
dilluns, 5 de maig del 2025
LES NOSTRES TÓRTORES
Creixen com bolets. Guaiteu com s'han fet en cosa d'un parell de setmanes. Ara ja estan plomant i els seus pares les deixen moltes estones soletes. Només les venen a péixer de tant en tant.
diumenge, 27 d’abril del 2025
JA HAN NASCUT!
Després de setze dies d'incubació, han nascut els dos pollets de tórtora. Ara a comprovar com van creixent.
dissabte, 19 d’abril del 2025
TENIM OKUPES A LA TERRASSA
Vet aquí que en una de les torratxes de la paret de la terrassa, una parella de tórtores ha decidit fer-hi el niu, han post un ou (potser dos, però no ho hem comprovat per no destorbar-los) i ja porten més d'una setmana covant. En la línia de facilitar-los la vida, la meva dona, que té un notable esperit franciscà, fins i tot ha decidit posar-los una menjadora amb grana i engrunes de pa. Però es veu que encara no es fien gaire de nosaltres perquè no en volen saber res. Aquí teniu la ufanosa"okupa" tota arraulida rere un parell de fulles de gerani esperant que passin els 15 dies que es veu que dura la incubació. Si arriben a sortir els menuts, ja us els presentarem.
dilluns, 31 de març del 2025
LA PLUVIOSITAT DEL MES DE MARÇ
Aquest gràfic ha estat confeccionat amb les dades obtingudes de l'estació meteorològica instal·lada a la terrassa de l'edifici de casa. Contràriament al que podríem pensar, el mes de març d'aquest any no ha estat el més plujós d'ençà que en prenc nota, sinó que el guanya de llarg el del 2011. Potser l'evidència més important és que es tracta d'un més extraordinàriament variable pel que fa a pluviositat que va dels 5,5 mm del 2019 fins als 165,5 mm del 2011. Fixeu-vos que la mitjana de pluviositat calculada amb les dades d'aquests 25 anys és de 53.8 mm.
Sí que puc afirmar que aquest mes de març ha estat de llarg el mes més plujós d'aquest quart de segle, perquè s'han obtingut dades de precipitació 23 dies, quan a la nostra comarca podem considerar un mes plujós si ha plogut una dotzena de dies.
dissabte, 29 de març del 2025
EL MUSEU DEL BLAT DEL COLOMER
dimarts, 7 de gener del 2025
METEOROLOGIA 2024
Aquestes gràfiques s'han confeccionat a partir de les dades meteorològiques que he recollit els darrers 24 anys a la terrassa de casa. Permeteu-me que hi faci algunes observacions:
1) El primer gràfic ens indica que aquest any 2024 ha plogut el que pertocaria com a mitjana en un any normal, però la sequera dels tres anys anteriors encara no s'ha superat.
2) El segon gràfic ens mostra la tendència de la temperatura mitjana anual i podem comprovar que la línia ascendent ja marca més de 2ºC d'increment.
3) Per als negacionistes del canvi climàtic, afegeixo el gràfic 3 que ens mostra el nombre de dies anuals amb temperatures màximes per sobre de 34ºC i 36ºC. A veure qui és capa´de negar l'increment de temperatures.
4) Per si fos poc, el darrer gràfic ens indica el nombre de dies de cada any que han tingut una temperatura mitjana inferior a 0ºC. Veureu que l'any 2001 n'hi va haver disset i que des del 2013 hi ha la majoria d'anys sense cap dia amb temperatura mitjana < 0ºC.