dimarts, 26 de desembre del 2023

MILLOREM EL CATALÀ

Volia fer vacances, però com que "qui no té feina el gat pentina" i ara ja tinc adquirit el vici d'escriure cada dia, començaré una nova sèrie que potser tindrà alguna utilitat per provar de polir la nostra llengua, que darrerament la trobo força maltractada. Ahir vaig mirar el programa d'en Buenafuente, per exemple, i em vaig esparverar de la quantitat d'errors lingüístics i castellanismes que deixa anar amb total impunitat. Ja no ens podem fiar ni de TV3. Per tant,

MILLOREM EL CATALÀ  

1- ELS PRONOMS FEBLES

No en respecten el seu ús ni els presentadors de televisió, ni els locutors de ràdio, ni els espots publicitaris, un extrem que em posa de molt mala lluna. Tot i que el desgavell és important, els que em fan més mal són l’absència de “EN” i “HI” i el plural lamentable “LIS”. Ja sé que escriure'ls bé és una tortura, però almenys provem de fer servir bé aquests:
Ha vingut d’hora, però ja s’ha anat. -> Ha vingut d’hora, però ja se n’ha anat.
Havia molta gent. -> Hi havia molta gent.
Que quants germans té? quatre. -> En té quatre.
Ho parlarem després. -> En parlarem després.
Lis donarem el que demanen. -> Els donarem el que demanen.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada