dissabte, 23 d’agost del 2025
ENCARA SOBRE INCENDIS FORESTALS
Sense voler-nos-les donar de “pinxos”, hauríem de recordar a la resta de l’estat que a casa nostra es van crear les anomenades ADF. Les Agrupacions de Defensa Forestal són entitats sense afany de lucre, formades per propietaris forestals, ajuntaments dels municipis del seu àmbit territorial, voluntaris i voluntàries i entitats municipals adherides segons conveni que tenen com a finalitat la prevenció i la lluita contra els incendis forestals. Les agrupacions de defensa forestal es varen regular a partir de l’any 1986 com a conseqüència del programa ‘Foc Verd’ elaborat pel Departament d’Agricultura Ramaderia i Pesca de la Generalitat de Catalunya amb posterioritat a la primera gran onada d’incendis forestals que es va produir al país.
Les ADF estan formades per persones que estimen i coneixen pap a pam el seu territori i tenen funcions específiques:
1. Elaboració i execució col·lectiva de programes de vigilància i prevenció d‘ incendis forestals.
2. Col·laboració activa en l‘ organització, el control i l‘ execució de mesures dictades o que es dictin per la Direcció General de Patrimoni Natural i Medi Físic en matèria de prevenció, o amb qualsevol altre organisme que tingui autoritat i competència en la lluita contra els incendis forestals.
3. Realització de campanyes de divulgació entre els titulars de terrenys forestals sobre les accions de prevenció i lluita contra els incendis forestals, perquè el sector tingui un coneixement més gran.
4. Sensibilització sobre la població rural i urbana en el territori de l‘ ADF.
5. Execució de plans de prevenció, creació i manteniment d‘ infraestructura, xarxa de camins i punts d‘ aigua.
6. Suport a l‘ extinció d‘ incendis forestals.
Tot i que en algun moment hi ha hagut una mica de tibantor amb els Bombers, que els volien relegar a tasques més secundàries, cal reconèixer que són els que poden arribar abans al foc i fer una primera intervenció, que moltes vegades resulta definitiva.
Ja sé que a l’Estat Espanyol tenen un problema de territori “buidat”, però aquest fenomen també ens afecta a nosaltres i no per aquest motiu deixem el territori en un abandonament lamentable.
Si a aquesta xarxa d’agrupacions hi afegim un cos professional i altament format de bombers reforçat amb bombers voluntaris, tenim una certa garantia que podem fer front a les catàstrofes que de tant en tant ens afecten.
Compareu amb la realitat del territori espanyol que es crema: bombers forestals actius durant 4 mesos d’estiu, subcontractació del servei a empreses que lloguen treballadors sense formar a altres empreses de treball temporal.
No és gens estrany que els primers grans incendis que han pogut controlar a Extremadura hagin estat els que disposaven dels nostres bombers del GRAF als quals hauran d’estar agraïts tota la vida.
Creieu que hauran après alguna cosa d’aquesta catàstrofe?
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada